Gebruik van motorboten bij jeugdstages en wedstrijden

Motor starten voor dummies

• Neem altijd een roeispaan mee, je weet maar nooit of de motor stilvalt.
  • Motor wordt na plaatsing onmiddellijk extra aan de romp van de boot geborgd met touw of nog beter met een ketting.
  • Kijk of er voldoende benzine in de tank zit. Jerrycan kan gewoon in het tankstation worden aangevuld met loodvrije benzine.
  • Klein ventiel op brandstoftank opendraaien en tank vooraan plaatsen in de boot.
  • Brandstofslang aansluiten en peertje pompen tot het hard is.
  • Choke ongeveer 1/3 uit, motor in neutraal, en vrijwel geen gas (choke-symbool aan gashendel).
  • Als startkoord "pakt", dan pas trekken, maar ook niet te hard.
  • Zoveel als nodig, kan tientallen keren zijn, naargelang gebruik motor en buitentemperatuur.
  • Eens motor aanslaat minimum 2 minuten laten draaien.
  • Choke terug volledig in, of de motor verzuipt.
  • Waterstraal voor koeling moet constant zijn.
  • Niet vergeten kill switch aan reddingsvest te bevestigen.

Richtlijnen voor gebruik

Algemeen

• Altijd voorzichtig zijn met de schroef (en zeker in het geval van zwemmers of indien iemand gekapseisd is). Zet de motor in neutraal of nog liever uit!
  • Tijdens het varen regelmatig de 2 beugelschroeven controleren. Door trillingen durven deze loskomen. Indien je motor dan niet geborgd is en je neemt een bocht, wordt het de rest van de week peddelen...
  • Motoren 's avonds altijd binnen, in gesloten motorkot
  • Traag varen bij de steigers => golven geven schade aan steigers en boten.

Vervoer

• Op een karretje of met de hand
  • Niet steunen op de (gele) schroefbeschermer. Deze zijn niet zo sterk.
  • Bij het overzetten van de motor van ponton naar boot, maak je best je boot met voor- én achterlandvast vast. Zo kan hij niet wegdraaien als je probeert in te stappen.
  • Motor meteen borgen als hij op de romp hangt, niet uitstellen. Borgen met touw rond de 2 (!) aangedraaide schroeven of met de staalkabel en clips.
  • indien (om welke reden dan ook) hij op de grond moet gelegd worden: gashendel zijde naar beneden, indien niet loopt de cilinder vol olie. ( er staat ook een "This side up" op de motor)

Varen

• Enkel schakelen ( Vooruit - neutraal -achteruit) in LAAG toerental. Het is de bedoeling dat dit soepel aanvoelt. Niet meteen van vooruit in achteruit gaan.
  • Vaar niet te snel bij het passeren van (jonge) optimistjes, ze durven al eens schrikken van de golven.
  • Zet de benzinetank naar voor, zo blijft de neus van je romp langer.
  • Zit zelf voldoende naar voor, je boot zal sneller planeren.

Tips & tricks

• Krijg je een motor niet aan? Heb je al verschillende malen proberen te starten? Waarschijnlijk is de motor "verzopen". Je kan dit makkelijk oplossen door de benzineslang er los te maken en de choke uit te trekken en 10X te trekken. Nadien kan je opnieuw proberen te starten.
  • Is het een drukke week en is er geen plaats meer aan het ponton? Je kan je motorboot voorzichtig "beachen" op het strandje vlak voor de club. Doe je motor tijdig omhoog en leg je naast de waterslang! Zeker handig als je op het einde van de week veel boeien uit het water moet halen.

Yamaha (Blauwe 8pk en witte 6pk):

• Voor de dames: De witte 6PK weegt minder om te heffen.
  • Eerst "oude" 8pk nemen (zonder spoelwateraansluiting)
  • 4 takt dus enkel benzine 95 (Géén olie toevoegen)
  •  Motor onmiddellijk stoppen als het rode lampje brandt = oliepeil laag (behalve bij starten)
  • Juiste tank nemen, aanduiding "YAMAHA".

Witte Johnson (8PK)

• Deze motor heeft een speciale tank!
  • 2 takt, dus olie bijmengen in de tank. Telkens mengen bij vullen van de tank.
  • Is lichter dan andere motoren (draaggewicht), maar maakt meer lawaai.
  • Deze motor is moeilijker te starten. Bij stevige windcondities is het beter deze te starten VOOR zeilers los te maken.

Hoofdstuk